BOAS-gradering

Hva er BOAS?

BOAS står for Brachyocephalic Obstructive Airway Syndrome og er en sykdomstilstand som påvirker hunder og katter med korte snuter og som kan føre til alvorlige pusteproblemer. Felles for slike raser er at de nesten ikke har nese, har et flatt og bredt ansikt, og øynene er mer fremtredende.

Raser inkluderer bulldog, mops, pekingneser, fransk bulldog, boston terrier, affenpinscher, cavalier king charles spaniel, brussels griffon, shih tzu, chihuahua, perserkatter med flere.

Den spesielle hodeformen til disse rasene gjør at de er mer utsatte for medfødte pusteproblemer. De kan ha trange nesebor, lang og tykk bløt gane (som kan blokkere strupehodet), kollaps av strupehodet eller underutviklet luftrør.

Symptomer

Det er mange symptomer som kan tyde på at hunden eller katten ikke har det bra. De kortsnutede rasene har ikke bare problemer med pusting, men også med øyeskader, ryggproblemer, ørebetennelser og feilstilte tenner. Viser dyret ditt noen av følgende symptomene bør du oppsøke veterinær for å se om dyret ditt bør vurderes for BOAS-gradering og operasjon. Kun ett av symptomene er nok for å ta dette alvorlig.

• Snøfting og lyder når dyret puster
  • Snorking når den sover
  • Rask pust
  • Nedsatt kondisjon / tåler lite aktivitet
  • Tåler lite varme
  • Problemer med å spise eller svelge
  • Brekninger
  • Kollaps (hvis dyret ikke får nok oksygen)
  • Holder ofte leke i munnen når den skal slappe av/sove

På grunn av hundene ofte er rolige av natur kan det være vanskelig få legge merke til hvor påvirket hunden er. Utredning for BOAS og operasjon av nesebor/bløt gane i ung alder kan gi brachycephale hunder en bedre livskvalitet, samt virke forebyggende på alvorlige sekundære lidelser som kollaps av strupehode og heteslag. Over 90% av BOAS affiserte hunder får en markant bedring i livskvalitet og energinivå etter operasjon. Ofte er det ikke før etter operasjonen at eierne forstår hvor plaget hunden har vært.

Hvordan foregår BOAS-graderingen

BOAS-gradering utføres på engelsk bulldog, fransk bulldog og mops fra 18 måneders alder. Det graderes fra 0-3 der 0 er ingen symptomer på BOAS og 3 er alvorlige symptomer på BOAS og det anbefales behandling for symptomene.

Når du kommer inn til en BOAS-gradering vil vår veterinær sjekke størrelsen på nesebor, lytte på hjerte, lunger og halsen og foreta en funksjonstest. Testen består av en 3 minutters gange i lett trav, der den måler hvor langt hunden eller katten greier å gå, hvor mye energi den bruker på å puste etterpå og om det kommer mye lyd fra lunger og halsen sammenlignet med før testen. Vi ser også etter hvor lang tid det tar før dyret normaliseres etter anstrengelsen. Avhengig av anstrengelsen og lydene som høres før og etter testen setter man en gradering.

Graderingen gjøres på grunnlag av Norsk Kennel Klub sine retningslinjer, og resultatet vil bli oppført i deres registre.

Hva kan du selv gjøre?

• Begrens turer og aktivitet når det er varmt
  • Kjøle ned hunden eller katten på varme dager. Dette kan innebære kalde bad eller fuktige, kalde omslag.
  • Ikke la dyret brukes i avl
  • Oppsøk veterinær og få ditt dyr funksjonstestet for BOAS
  • Vurder operasjon for å lette plagene